Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyeteme - 2016 - 2.

Nyomtatás

Beharangozó levél  - 2. rész  

Kedves Kolléga!

 

Szatmárban makacs emberek élnek. Mintegy háromszáz évvel ezelőtt úgy mondták volna: nyakas kurucok. Rebellisek. Nos, lázadónak valóban nevezhetnek bennünket, de az így önmagában túl leegyszerűsítő. A mi lázadásunk célja minden esetben az, hogy megtarthassuk emberi becsületünket, őrizhessük megteremtett értékeinket, és azokra alapozva alkothassunk újakat. A Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyeteme is a „kuruckodás” terméke. Büszke vagyok rá, hogy kezdeményezésünk (akárcsak anno a tarpaiaké) viharos gyorsasággal vált ismertté az országban, sőt, hamarabb szállta meg például az Őrvidéket, mint Bottyán János seregteste. Ugyanakkor tudjuk, hogy Rákóczi sikereihez is kevés lett volna az elhivatottság, szükség volt a beszedett adókra és a Napkirály aranyaira. A helyzet ma is hasonló. Valahol ez is egyfajta harc, márpedig - legalább Montecuccoli óta - tudjuk, hogy a háborúhoz három dolog kell… 

Központi rendszerből érkező támogatás: 1. pénz; részvételi díjak: 2. pénz; egyéb támogatások: 3. pénz. Mindezeket hogyan lehet biztosítani? Manapság úgy mondhatjuk, hogy szükségeltetik összeállítani egy jó üzleti tervet.

1.      Kell először egy jó ötlet, amelyet – az sem baj – ha valamilyen megvalósult ténnyel lehet alátámasztani. Esetünkben adott a Mesterpedagógusok I. Sonkádi Szabadegyeteme, melyet sikeresnek és hírverésre maximálisan alkalmasnak minősíthetünk. Korai és túlzás volna vele kapcsolatban a brand kifejezés, de egyre erősödő márkanév. Ezért nyílhatnak ajtók annak hallatán: Mesterpedagógusok II. Sonkádi Szabadegyeteme.

2.      Szükséges a „fizetőképes” kereslet. Esetünkben ez már a téma alapján adott, mi magunk alkotjuk ezt a kört. A pedagógusok – és a szakmai csoporton belül a mesterpedagógusok – jelentős része érzékeny az őt körülvevő klímára. Kíváncsi arra, hogy milyen változások befolyásolják alkotó mindennapjaikat, és az újdonságokat mely okok váltják ki, valamint milyen következményekkel járhatnak. Ez a kör mindent megtesz annak érdekében, hogy hozzájusson a megfelelő információkhoz. Időt áldoz arra, hogy részt vehessen képzéseken, konferenciákon és fórumokon. Mindezért elmegy akár a „világvégére” is.

3.      Fel kell mérni a piaci igényeket. 2015-ben megtörtént az első „piackutatás”, melynek eredménye minket is meglepett. az első Szabadegyetemre – csak a program ismeretében – több mint háromszoros volt a túljelentkezés. Ezt követte a jelenlévők mindvégig megnyilvánuló aktivitása, a program utolsó percéig való jelenléte. A sonkádi három nap tapasztalatai és az azt követő hallgatói visszajelzések adták a legtöbb muníciót. A honlapon rögzített – több száz – véleményt elolvastuk, csoportosítottuk, elemeztük, és főként következtetéseket vontunk le belőlük. Ezek eredményéről később szólok…

4.      Meg kell találni az összhangot a cél – a remélt eredmény - és a hasznot remélő befektető között. A Mesterpedagógusok II. Sonkádi Szabadegyeteme céljait és kitűzött eredményeit az elmúlt évi tapasztalatok és a 2016. évben jelentkező új kihívások szerint fogalmaztuk meg. Ezeknek megfelelően épült fel a négy nap struktúrája, fogalmazódott meg a tartalma, majd egészült ki a tárgyalások eredményeként – hiszen az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkársága a legfőbb támogató - egyes szakpolitikai igényekkel.

A szervezés óriási lendületet kapott, a megvalósítás útjára lépett. Csapataink a jó ügyért offenzívába kezdtek.

 

Üdvözlettel:

Iszák Tibor, Sonkád község polgármestere