Vélemények feldolgozása, 2017 - feleletválasztás 2.

Nyomtatás

 

Kedves Kolléga!

 

 

Ez az utolsó, kedves Olvasó. Az alábbi írással lezárul az őszi tájékoztató sorozatunk, és azonnal kezdetét veszi az „Egy csónakban evezünk” Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyeteme szakmai előkészítése. A szervezők munkáját alapjaiban befolyásolják a sorozatban bemutatott és véleményezett javaslatok. Természetesen az elkövetkező hónapokban is érdemes lesz felkeresni honlapunkat, mert időről időre megjelentetünk új tartalmakat. Az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt oldalaink látogatottsága. Megdöbbentően sokan olvasták a főoldalon elhelyezett írásokat és tekintették meg a korábbi programok fénykép és video anyagait. Emellett külön örömünkre szolgált, hogy nagy számban töltötték le kollégáink az idei Szabadegyetem előadásainak és témaszigeteinek prezentációit. Óriási mozgást produkált a legtöbbet letöltött ppt-k „ötös elit listája”, melyen az elmúlt egy hónapban a mesterpedagógusi feladatellátást támogatók voltak a legsikeresebbek. Ez a tendencia mindenesetre egybevág a kérdőív kitöltése után levont következtetéseinkkel.

Már az előző tájékoztató levélben látható volt, hogy a feleletválasztós kérdőíven található kérdésekre adott válaszok sorrendjét az ismertetéskor megváltoztattam. Természetesen ez nem figyelmetlenség vagy a véletlen műve. Úgy gondoltam, hogy erre, az – ebben a sorozatban – utolsó tájékoztató anyagra hagyom azokat a válaszelemzéseket, ismertetéseket, amelyeket – talán nem annyira önző módon – magam is megkülönböztetett figyelemre méltónak gondoltam.

Sosem tagadtam, hogy – bár nélkülözhetetlenek az előadások, főleg a jó és tartalmas előadások – a rendezvény kiemelt figyelmet igénylő eseményének a témaszigeteket tekintem, a fantáziát megmozgató, a figyelmet lekötő, az újdonságokat bemutató, a megoldásokat kereső, a kérdéseket megválaszoló, a munkáltató és elgondolkodtató témaszigeteket. Így egyszerre, vagy külön-külön bármilyen bontásban.

 

Lezárásként tehát a végére maradt – rendezett – öt kérdésre beérkezett válaszok ismertetése

  

Mely témák feldolgozására kerüljön sor mindenképpen a témaszigeteken? (több válasz volt megjelölhető)”                                                                                                                             

1. mesterpedagógusi szerep – minősítés, tanfelügyelet - 220

2. mesterpedagógusi szerep – szaktanácsadás - 94

3. mesterpedagógusi szerep – kutatótanár  - 38

4. fenntartói szerepvállalás - 68

5. NAT - 127

6. változó intézményvezetői szerep - 130

7. általános iskola évfolyamainak száma  - 71

8. a tanév rendje – őszi, tavaszi és nyári szünetek hossza - 44

9. gyakorlati pszichológia  - 135

10. kommunikáció  - 115

11. szituációs gyakorlatok  - 72

12. filmfeldolgozás – a pedagógusi szerep elemzése - 70

13. hálózatkutatás  - 49

 

 

Vágjunk a közepébe. Az első öt helyen rangsorolt témák mindenképpen kiemelt szerepet kapnak. Külön öröm számomra, hogy a szívemnek oly kedves – mert magam az (is) vagyok – minősítő és tanfelügyelő mesterpedagógusi feladatellátás elsöprő igénye támasztja alá, hogy egykor jól döntöttünk, illetve realitás a korábban tett kijelentésem: vissza a gyökerekhez. A 220 javaslat kiugró eredmény, önmagáért beszél. Máris előre jelzem, hogy mesterpedagógus kollégáink a szabályzók esetleges változásáról és az időszerű feladatokról kaphatnak tájékoztatást, valamint minél több tapasztalatcserére alkalmat adó programra készülhetnek.

Kívülálló számára meglepő lehet, de akik az elmúlt kettő évben részt vettek a Szabadegyetemen, nyilván nem csodálkoznak azon, hogy mennyire keresett a gyakorlati pszichológia segítség. Ha nem végez a második helyen, akkor is jelen lenne – már szervezés alatt áll -, de az igények láttán a program bővítésén gondolkodunk.

A változó intézményvezetői szereppel való törődés iránti magas igény – mely maga mögé utasította az idén is már két témaszigetre szervezett NAT aktualitását is – legalább kettő dolgot közvetít felénk. Legalább 130 intézményvezető és intézményvezető-helyettes érdeklődik a programunk iránt, illetve óriási a segítség iránti igény ebben a szerepkörben. Előbbi örvendetes, utóbbin pedig nem csak nekünk kellene elgondolkodni…

Megelégedéssel szemléltem a kommunikációra vonatkozó javaslatunk jó szereplését. E területtel régen, még az első Sonkádi Szabadegyetemen találkozhattunk. Most ismét, mint önálló blokk fog megjelenni a programunkban.

Természetesen a korábbi javaslatok sem tekinthetők kitiltottnak vagy száműzöttnek Sonkádról, valójában valamilyen szervezeti keretek között és formában mindegyik jelen lesz a 2018. évben. Egyetlen felvetésünkkel kapcsolatban egy gondolatot mindenképpen ide kell írnom. Évek óta folyamatosan hangoztatom a hálózatosodás fontosságát, ezért szomorúan vettem tudomásul az erre, a hálózatkutatásra vonatkozó felvetés szereplését. Az eredményt természetesen tudomásul veszem, de azért a gyakorlati megvalósítását mégis kérem.

 

Melyik témaszigetek szerepeljenek többször a Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyetemének programján? (maximum 3 megjelölése volt lehetséges)”                                                       

                                                                             

1.    mesterpedagógusi szerep – minősítés, tanfelügyelet - 207

2.    mesterpedagógusi szerep – szaktanácsadás - 65

3.    mesterpedagógusi szerep – kutatótanár - 23

4.    fenntartói szerepvállalás - 49

5.    NAT  - 98

6.    változó intézményvezetői szerep -100

7.    általános iskola évfolyamainak száma - 42

8. a tanév rendje – őszi, tavaszi és nyári szünetek hossza - 26

9.    gyakorlati pszichológia  - 119

10.kommunikáció - 99

11. szituációs gyakorlatok - 57

12. hálózatkutatás - 30

 

 

 

Az eredményeket illetően túlzottan sok magyarázatra nincs szükség. Az első öt esetében, egyetlen pontot leszámítva ugyanaz a sorrend született, mint amit az első kérdésnél megismerhettünk. Könnyű vállalást tehetek: mind az öt téma minimum kettő témaszigeten feldolgozásra kerül. Mindezeken felül lesz, amelyik ennél is többször jelenhet meg, illetve szerepet kaphat az előadások sorában is.

Most inkább nem nevezem meg azokat, amelyek egynél több, vagy önálló programelemként még annyi megjelenést sem kaphatnak a Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyetemén. Nem titok 1: ha rajtam múlna, akkor – nem nyilvánosságra hozva a témákat – 8 javaslat kapott volna száz fölötti szavazatot. Nem titok 2: a viszonylag szűk javaslat jócskán segíti a szervezést, az előkészítést. Köszönet érte.

  

Hány napos legyen a Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyeteme?”                   

                              

1. 3 napos - 98

2. 4 napos  - 10

3. választható 0 + 3 napos - 172

4. mindegy - 8

 

 

 Idén beigazolódott a tavalyi felvetésem, és jövőre sem lesz ez másként. Az első nagy nem tartalmi kérdésre – amely azonban alapjaiban határozza meg a tartalmat – megszületett a válasz. A 60 %-os támogatottság miatt teljesen egyértelmű: 2018. évben 0 + 3 napos lesz a Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyeteme. Azt előre elárulhatom, hogy a 0. nap délutánján kirándulást és filmvetítést szervezünk, majd este-éjjel kötetlen szórakozás vár a megjelentekre, Másnap – de még mindig a 0. nap – délelőtt a film elemzésére és egy további témasziget-csokorra kerül sor.

Akik csak a 3 napos programot választják, az idei évhez hasonlóan teljes értékű szakmai programra számíthatnak. Kérem, hogy hadd tekintsek most el attól, hogy akár csak nagy vonalakban ismertessem a várható programot. Először is még – hiába volt heteken át olvasható, hogy mi várható – jelenleg alig található „lefixált” téma és hozzá rendelt szakértő, másodszor pedig még korai lenne kijátszani az adukat.

  

Melyik napon fejeződjön be a Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyetemének programja?

                                                                             

1. szombaton - 148

2. vasárnap - 31

3. jobb lenne már pénteken  - 27

4. mindegy  - 81

 

 

Újabb elsöprő többségű vélemény, és megismételhető a fentebb leírt mondat: „Idén beigazolódott a tavalyi felvetésem, és jövőre sem lesz ez másként”. 52 % kérte, hogy szombaton fejeződjön be a Szabadegyetem. Ha ehhez még hozzáadjuk azt a 28 %-nyi szavazót, akiknek mindegy, hogy melyik lesz az utolsó nap, máris túl vagyunk a választ visszaküldők háromnegyedén. Egyértelművé vált, hogy szerda, csütörtök, péntek, szombat napokra szervezzük a 2018. évi programot.

 

Mikor kerüljön megrendezésre a Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyeteme?”                            

                                              

1. 2018. június 27. és július 1. közötti napokon -97

2. 2018. július 4-8 közötti napokon -132

3. bármelyik időpont megfelel  - 50

4. egyik időpont sem megfelelő - 8       

 

 

 Nem fogom egyáltalán magyarázni az eredményt, csak egyszerűen elfogadom a többség véleményét. Részemről már bejelöltem a naptáramban, hogy mikorra várom Önt a településünkre. Kérem, jegyezze fel kedves Kolléga, hogy 2018. július 4-7. valósul meg az „Egy csónakban evezünk” Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyeteme.

 

Községünk, közösségünk várja, visszavárja Önt.

 

Sonkád, 2017. november 17.

Üdvözlettel:

Iszák Tibor

polgármester

 

Friday the 19th. Sonkádi szabadegyetem. Joomla 3.0 templates. All rights reserved.