Vélemények feldolgozása - 2017

Nyomtatás

Kedves Kolléga!

 

Amikor bezártuk az Egy csónakban evezünk Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemét, jeleztem, hogy a helyszínen leírt, elhangzott dicséretek, bíztatások és kritikák mellett elektronikus formában is kérni fogom minde résztvevő hallgató véleményét a Sonkádon és Szatmárnémetiben töltött 4 vagy három nap tapasztalatairól. A rendezvények, képzések, konferenciák szervezői ezt gyakran megteszik, ahogyan immár nem először mi is, azonban ritkán találkozhatunk a hosszabb-rövidebb értékelés nyilvánossá tételével. Szervező társaimmal egy tavalyi levélben olvasottakhoz hasonlóan most mégis megosztjuk a széles közönséggel, hogy hallgatóink milyen észrevételeket mondtak a Szabadegyetemről.

Mindenekelőtt köszönet illet minden kollégát, aki időt és energiát szánt arra, hogy a kérdésekre jól átgondolt válaszokat adjon. Ezzel együtt le kell szögeznem: az őszinte válaszban nincs bántó vagy bosszantó vélemény. A negatív kritika elgondolkodtat és/vagy jobbításra sarkall, a pozitív vélemény pedig megerősít (de remélem nem kényelmesít el).

Felkérésünkre 191 kolléga töltötte ki és rögzítette részben vagy teljesen a kérdőívre adott válaszait. A létszám jóval kevesebb ugyan, mint a Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemén résztvevők 50 %-a, azonban sokszorosan messze meghaladja a reprezentatívnak tekinthető arányt. Mindezek alapján az észrevételeket mértékadónak és egyértelműnek tekintjük. A számok ismertetésén túl igyekszem azok hátterét, okát is bemutatni, és több esetben nyilván az elvárások szerint - azonnal reagálok is. Tizenhat ötfokú skálán adható válasz lehetőségével rendelkező - kérdést tettünk fel, most mindegyikre egyenként kitérek, illetve reagálok néhány kérdésen túli megállapításra, javaslatra is a végén. Akkor lássuk!

1.       Mennyire tartja megfelelőnek a Sonkádi Szabadegyetemet, mint továbbképzési formát?

A 75 % ötös és 20 % nényes osztályzat 5 % hármas mellett egyértelműen önmagáért beszél. Az általunk kidolgozott szabadegyetemi forma, ismeretnyújtó és konzultációs módszer kifejezetten megelégédésére szolgál hallgatóinknak. A forma tehát jó, ezért évről-évre kissé némi újdonsággal meg is kívánjuk őrízni. Tudjuk persze, hogy a forma önmagában középtávon sem lehet elég vonzó, ezért a tartalomra vonatkozó kérdéseket ennél fontosabbnak tekintjük.

2.       Mennyire elégedett a Sonkádi Szabadegyetem szakmai tartalmával?

Itt már árnyaltabb a kép. Az eredmények- bár továbbra is jónak mondhatók már nem adnak okot egyértelmű hurrá optimizmusra. Ötösre értékelt a válaszadók 59 %-a és négyesre a 35 %-a. Volt továbbá 5 % közepes és egy kolléga bizony csak elégségest adott. Mondhatnánk persze, hogy jónak és teljes mértéknem jónak majd 95 % jelölte a rendezvény szakmai tartalmát, de a belső arányokon mindenképp javítanunk kell. Arra törekszünk, hogy a tartalom dominánsabban legyen szakmaibb és kevésbé szakpolitikaibb. Ugyanakkor hadd jegyezzem meg, hogy képtelenség mindenki előzetes és helyszíni szakmai elvárásának megfelelni, bár a választék színesítésével szeretnék az elvárások sokaságának megfelelni. A megfelelés felé további elmozdulást példázza a jövőben az is, hogy több olyan elemet kívánunk beemelni a programba, amelyet a mindennapi nevelő-oktató munkában is hasznosíthatnak a kollégák, de nem nélkülözhetjük azt sem, hogy közkinccsé tegyük egyes szakpolitikai döntések indokait.

 

 

3.       Megfelelt-e a Sonkádi Szabadegyetem az Ön előzetes elvárásainak?

Emlékszem arra a pillanatra, amikor megkaptam az iskolában az első egyesemet. Nagyjából ilyen döbbenettel tekintettem az e kérdésre adott egyszem egyesre - valamint kettő kettesre -, és továbbra sem értem az okot. A Szabadegyetem nem titkolja a célját és időben nyilvánosságra hozza a szakmai tartalmat, valamint a környezetre is felhívja a figyelmet. Megnyugtató azonban, hogy a hallgatók 30 %-a négyes és 65 % - ötös osztályzatot adott. A harmadik rendezvényünk összességében már nem zsákbamacska, hanem jórészt kiszámítható program.

 

4.       Milyen mértékben tudja hasznosítani munkájában a Sonkádi Szabadegyetemen elhangzottakat?

Kezdjük a száraz tényekkel: 51 % ötös, 34 % négyes, 13 % közepes, 2 % kettes. Ez az az eredmény, amely egyáltalán nem adhat okot elégedettségre. A véleményezők 15 %-a kevésbé, vagy alig tudja hasznosítani a hétköznapokban az elhangzottakat. Nyilván elképzelhetetlen, hogy csekély mennyiségű hasznos információt tartalmazna a program, inkább talán az eloszlás nem megfelelő, illetve egyes szakterületek például óvoda a szerepük jelentőségéhez mérten nem megfelelően voltak jelen az előadások és témaszigetek sokaságában. Kiemelt célként fogalmazzuk meg, hogy jövőre a tetszési indexnek minimum 95 %-nak kell lennie, méghozzá úgy, hogy az ötösök minimum a duplája legyen a négyesek számának.

 

5.       Véleménye szerint elősegítette-e a Sonkádi Szabadegyetem a pedagógusok hálózatosodását?

Megint egy elégtelen és három kettes értékelés. Itt azonban tamáskodnom kell. A Szabadegyetem légköre, a témaszigetek gyakorlata, a szabadidős programok szinte taszítják a kommunikáció irányába a résztvevőket. Aki csak csekély mértékben is akarja, nálunk bővítheti a szakmai kapcsolati hálóját. Ezt erősíti, hogy 90 % továbbra is jónak, nagyon jónak ítéli a lehetőséget, illetve él is vele. Arra buzdítom kollégáimat, hogy nyugodtan szólítsák meg ismeretlen hallgatótársaikat, kezdeményezzenek beszélgetéseket! Egymástól lehet legtöbbet tanulni.

 

6.       Mennyire elégedett a témaszigetek gyakorlati megközelítésével?

Több kollégámmal elégedetten azért persze akarunk még tovább javulni szemléltük a válaszok arányát. A négy százaléknyi hármas eltörpül a 29 % négyes és a 67 % ötös mellett. Tagadhatatlan, hogy lehet még hová fejlődni, de a témaszigetek továbbra is sikeres részei a Szabadegyetemnek. Tájékoztatnak, munkáltatnak, vitára ösztönöznek. A kommunikáció hasznos „építményei. Témasziget a jövőben is megmarad, és változatlanul érdekes témákkal várják benne a kiváló vezetők az érdeklődő és aktív hallgatókat.

 

7.       Megfelelőnek tartja-e a helyszínt egy szabadegyetem lebonyolításához?

A helyszín kiválasztása szerint is jó eredményt értünk el, hiszen a válaszolók 16 %-a jónak, míg 76 %-a kiválónak minősítette a Túr-folyó partját. Egy elégséges és 13 közepes minősítés mellett a mutatók önmagukért beszélnek. Köszönjük az elismerést, mert mi igazán büszkék vagyunk a településünkre, az elmúlt évben elért sikereinkre. Sonkád község és a lakosság jó része felvállalta, hogy országos szintű eseményt szervez, majd megvalósította annak folytatását is. Ennél alkalmasabb és szebb helyszín kül- és belterületünkön nem találhattunk volna.

 

8.       Megfelelőnek tartja-e a rendezvény technikai lebonyolítását?

Itt és most tényleg csak a számok beszéljenek: 3 % közepes, 20 % jó, 77 % kiváló.

 

9.       Elégedett volt-e az előzetes tájékoztatással?

Az előzetes kommunikációra a szervezők kiemelt figyelmet fordítanak, és ez nem történt másképp az idei Szabadegyetem esetében sem. A honlapon ilyenkor cikkek sorozatát jelenítjük me, mintegy felhívásként a rendezvényre. Él a Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyetemének facebook oldala is, valamint az Oktatási Hivatalon, a fenntartókon és szakmai szervezeteken keresztül is igyekszünk kapcsolatot teremteni kollégáinkkal. Mindezek ismeretében a 80 % ötös, a 15 % négyes, az 5 % hármas és a mindössze 1 db kettes érték kiválónak mondha. Ugyanakkor mindenképpen le kell szögeznünk azt, hogy nem tekintjük félretájékoztatásnak, ha a meghirdetett több körben leegyeztetett előadó a program előtti napon jelzi, hogy nem tud részt venni. Mi is szeretnénk elkerülni ezeket az eseteket, de néha az élet annyit juttat nekünk, hogy tudomásul vehetjük a történéseket. Emellett persze inspirál is, hogy gyors beavatkozással metsük meg a programot. Mert a show-nak menni kell tovább

 

10.   Megfelelőnek találta-e a szabadidős programokat?

A Szabadegyetem napi 8-9 órán keresztül persze szünetekkel a szakmai ismeretek bővítését, a kapcsolatok szélesítését, tapasztalatok elmélyítését támogatja, és koncentrációt igényel hallgatóitól. Mindenki, aki részt vesz, igényli és meg is érdemli a szabadidős rendezvényeket. Megítélésem szerint nagyszerű értékelést kaptunk: 78 % kiváló, 19 % jó, 3 % közepes és 1 db elégtelen minősítés. Minden tervezett programunkat megvalósítottuk 2017-ben: volt retro DJ, pedagógus party zenekar, visszatért a Nyírség Táncegyüttes, és kirándulást tettünk Szatmárnémetibe. Mindenkinek lehetősége volt, hogy jól érezze magát, felszabadult lehessen, újdonsággal találkozzon. Az értékelést tekintve szinte mindenkinek sikerült is.

 

11.   Mennyire volt elégedett a szervezők együttműködésével, segítőkészségével?

Bevallom, hogy elfogult vagyok és ez számomra az egyik kiemelt kérdés. Szervezők alatt előkészítőket és megvalósítókat, szellemi és fizikai munkát végzőket egyaránt értem. Minden évben egy lelkes csapat rengeteget dolgozik azért, hogy pedagógus kollégáink feltöltődve, jó érzésektől eltelve, szakmailag tovább épülve nézhessenek vissza a sonkádi 3-4 napra. Az erre a kérdésre adott válasz fontos visszajelzés számunkra. Jó esetben megerősítő és ösztönző. 2017-ben jó estről beszélhetek. 1 % százalék közepesnek, 4 % jónak és 95 % kiválónak minősítette a munkánkat. Köszönöm kollégáim nevében.

 

 

 

12.   Mi a véleménye az étkezésről?

Ne tagadjuk: a Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyetemének egyik achilles sarka. Képtelenség e téren minden igénynek megfelelni, ezért óriási a szórás az elégedetlen és a mindent tökéletesnek tartó vélemények között. Sok az étel kevés az étel, túl nagy a választék kicsi a választék, túl magyaros az étel lehetne tájjelegűbb az étel, kevés idő áll rendelkezésre túlságosan sok ideig tart. Ember nem tud eligazodni néha a hozzászólásokon. A teljesség igénye nélkül álljanak itt az arányok: 2 % kettes, 11 % hármas, 27 % négyes, 60 % ötös.

 

13.   Mennyire tartotta megfelelőnek a helyszín és az Ön szállása közötti közlekedést?

A másik achilles sarkunk. A Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemére az elsöprő többség azt jelezte, hogy saját gépjárművel szándékozik közlekedni a szállás és a Magister Campus között. Ennek és a programnak megfelelően terveztük a buszok indulását, illetve érkezését. Ha szigorúan nézem az értékelést (2 % elégtelen, 2 % elégséges, 8 % közepes 19 % jó, 69 % kiváló), akkor elszomorít, hogy többen nyilván okkal negatív értékelést adtak. Azt tudjuk, hogy volt, aki a reggeli beérkezést nehézkesnek tartotta, illetve akadt olyan javaslat is, hogy az éjszakai járat még később induljon (megjegyzem, hogy korábbi évben kapott kérésre indul korábban az utolsó busz). Jövőre ismét felülvizsgáljuk a járatokat, próbálunk rugalmasak lenni, de a három év tapasztalata alapján lehetetlennek tűnik, hogy mindenkinek megfeleljünk.

 

14.   Mennyire volt elégedett a Sonkádi Szabadegyetem hangulatával?

Mondjuk ki egyszerűen: nagyon. Mindössze 1 fő adott kettest és öten közepest. Mellettük jelzi a sikert a 12 % jó és 85 % kiváló érték. Amennyiben egy közösségben tekintsük a résztvevők sokaságát 3-4 napra közösségnek jó a hangulat, akkor a szakmai teljesítmények is jobban erőre kaphatnak. Bíztató és egyben büszkeséggel eltöltő eredmény.

 

15.   Jövőre is részt kíván-e venni a Sonkádi Szabadegyetem?

95 % részt kíván venni jövőre is a Mesterpedagógusok Sonkádi Szabadegyetemén. Ez jó. Sőt nagyszerű, és vissza is várunk mindenkit. Ugyanakkor ilyenkor eszembe jut az a filmeken látott mentalitás, amely az amerikai hadseregre lehet jellemző: nem hagyunk hátra senkit. Fontos számomra az az 5 % is. Vajon mi lehetett az a negatív élmény, tapasztalat, amely miatt nem kíván többet hallgatónk lenni? Megnéztem egyenként a nem válaszok kérdőívét. Van köztük olyan, amelyik minden kérdésre négyes és ötös osztályzatokat adott. Mi lehet a tervezett távol maradás oka? Remélem, lesz, aki meggondolja magát. Aki pedig jelezte szándékát , készülhet is. Velül együtt azok a kollégák is, akik előzetesen jelezték, hogy jönnének, de egyéb okok (család, érettségi) miatt le kellett mondani a sonkádi jelenlétről.

 

16.   Mennyire volt elégedett azzal a lehetőséggel, hogy választani lehetett a 4 és a 3 napos programok között?

Tartozom egy vallomással: ennél a kérdésnél az ötös válaszok elsöprő többségét vártam. Tulajdonképpen bejött (1 db hármas, 15 db négyes, 174 db ötös). Utólagosan voltam csak magabiztos, mert a program meghirdetéséig nem sejtettem a fogadtatást. Egyszerűen szólva: bejött a dolog.

Valójában, visszanézve mind a 16 kérdésre adott vélemények, értékelések eredményét, általánosságban is mondhatom: sikeres volt a rendezvény Önöknél, kedves hallgatóink, a Mestermedagógusok III. Sonkádi Szabadegyetemének résztvevőinél. Nem állítom, hogy minden esetben mindent meg tudtunk tenni, de minden esetben mindent igyekeztünk megtenni.

Ha csak a szakmai produktumra és hasznosolásra vonatkozó eredményeket nézzük, akkor is jónak mondható az eredmény. Az elégtelenek és elégségesek aránya 1 %, a közepeseké pedig 7 %. Jónak minósítette a rendezvényt a hallgatók 33 %-a és kiválónak 59 %-nyi résztvevő. Most célul tűzzük ki, hogy kettő éven belül a kiválók aránya 70 % felett legyen. Nagy ugrás, nem egyszerű teljesíteni, de mit ér az ember kihívások nélkül?

 

Kedves Kolléga!

 

Levelem végén is köszönöm, hogy eljuttatta hozzánk értékelését. Ezzel segíti munkánkat, és azon keresztül azt is, hogy jövőre is magas színvonalú rendezvény várja Önt, valamint új és visszatérő hallgatótársait . Ígéretemhez híven rövidesen lesz egy újabb megkeresésem Ön felé. Az újabb kérdőív már a jövőre fog vonatkozni. A Mesterpedagógusok IV. Sonkádi Szabadegyetemével kapcsolatban leszek kíváncsi a véleményére. Kérem, válaszoljon, hiszen közös érdekünk, hogy az esemény a lehetőségekhez képest minél jobban igazodjon a résztvevők szakmai igényeihez.

 

Községünk, közösségünk várja, visszavárja Önt.

 

Sonkád, 2017. szeptember 21.

 Üdvözlettel:

 Iszák Tibor, polgármester